RSS

Singur Acasă. Cum să iei decizii privind relațiile sexuale

03 Apr

Singur acasă – Rubrica pentru fete şi băieţi cu părinţi plecaţi în străinătate

altSINGUR ACASĂ

Portalul Web CIVIC.md, împreună cu Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copiilor îţi vom ajuta să înveţi cum să-ţi conduci emoţiile, cum să comunici cu părinţii, cum să-ţi construiești relaţiile cu prietenii, cum să iei decizii privind relațiile sexuale, cum să-ţi administrezi banii, cum să-ţi folosești timpul, cum să fii în siguranţă, cum să acţionezi în caz de accidente, cum să ceri și să oferi ajutor şi multe alte sfaturi care ar putea să-ţi ajute în viaţa ta de acum. Dacă te frământă ceva şi ai întrebări la care nu găseşti răspunsul, scrie-ne şi noi îţi vom ajuta.

CUM SĂ IEI DECIZII PRIVIND RELAȚIILE SEXUALE

Știați că în regiunea noastră fiecare al cincilea adolescent și-a început viața sexuală înainte de a împlini vârsta de 15 ani? Cineva comenta ironic: ” Dacă i-aș spune bunicii, ar zice: „A înnebunit lumea!” Dacă i-aș povesti unui copil de 10 ani, mi-ar replica: „Și eu cu ce să mă ocup cinci ani?”. Dincolo de aceste ironii există o situație îngrijorătoare.

Pentru a nu fi presat să iei decizii privind relațiile sexuale, ar trebuie să te informezi din surse credibile – cărți, sau persoane informate. Vorbește au alți oameni, mai ales cu familia, despre gândurile și emoțiile tale legate de relațiile dintre persoane de sex diferit. Fii conștient(ă) ce ți se poate întâmpla în plan fizic dacă începi o relație sexuală. Gândește-te la valorile tale, ce este important pentru tine, cum ești tu de fapt, cum ai vrea să devii. Nu renunța la poziția ta, apără-ți opinia, indiferent de presiunile din partea altora. Dacă simți că nu ești pregătit(ă) pentru a avea relații sexuale, mai așteaptă. Oricine are dreptul să se gândească și să se răzgândească, să-și schimbe decizia sau opinia.

Pentru a face față presiunilor de a acționa împotriva voinței tale:

  • Stabilește-ți clar limitele în comportament: ce vrei și ce nu vrei să faci.
  • Oprește-te atunci când simți un disconfort, chiad dacă inițial ai decis altfel. La rândul tău, nu forța pe nimeni să facă ceea ce nu vrea.
  • Exprimă-ți clar emoțiile și gândurile despre situație.
  • Oferă altceva de făcut.

Fraze care te ajută să refuzi o relație sexuală

  • – Toată lumea o face.
    – Eu nu sunt ca toți, eu sunt eu. Și sunt sigur(ă) că nu toată lumea o face.
  • – Face parte din maturizare. Doar nu ești copil!
    – Dacă ai relații sexuale nu înseamnă că te maturizezi sau că ești matur. Eu cred în deciziile mele și mă bazez pe ele.
  • – Dacă vei rămâne însărcinată, mă voi însura cu tine.
    – Nu doresc să risc să rămân însărcinată și nu vreau să mă căsătoresc acum.
  • – Dacă nu ești de acord, îmi voi găsi alt(ă) prieten(ă).
    – Sună de parcă aș fi un lucru pentru tine. Poate ar trebui să ne mai gândim încă o dată la relația noastră.
  • – Nu rămâi însărcinată din prima oară.
    – Nu este adevărat. Exisă și riscul de a mă infecta cu HIV.
  • – Tu dorești la fel de mult ca și mine.
    – Nu, nu doresc să risc. Am multe planuri pentru viitor.
  • – Dacă mă iubești, vei face sex cu mine.
    – Dacă mă iubești vei aștepta până voi fi pregătit(ă).

În privința întreținerii relațiilor sexuale nu datorezi nimănui nimic, nu trebuie să iei exemplu de la nimeni. Ideal este să aveți sentimente adevărate unul pentru celălalt. Plus la aceasta, așteptând momentul potrivit, poți verifica în timp dacă legătura voastră este destul de serioasă pentru a iniția și raporturi sexuale. Plimbările de mână, săruturile sau atingerile – toate sunt modalități de exprimare a dragostei fără a face sex. Nu te obligă nimeni să ai raporturi sexuale. Relațiile sexuale sunt un mod deosebit de a-ți exprima dragostea și necesită responsabilitate din partea ambilor parteneri. De aceea este bine să-ți începi viața sexuală la o vârstă la care și organismul tău, și mintea ta sunt gata.

SINGUR ACASA. Carte de buzunar pentru fete si baieti cu parinti plecati in strainatate.

Sursa: http://www.civic.md

 

Lasă un răspuns

 
